strona główna menu
"TANGO"

   "TANGO" to nieregularnie wydawane w latach 1983-86 pismo artystyczne , materialny symbol " Kultury Zrzuty".
   Dlaczego akurat Tango? To inspiracja tańcem , który jest tajemnicą, jest miotaniem się pomiędzy wściekłością a szczęściem, kilka kroków do przodu i znów do tyłu, charakteryzuje się improwizacją, nie ma kanonu kroków i póz, najważniejsza jest bliskość partnerów.
   To typowy taniec argentyńskich miast i ulicy, w sobotnie wieczory był ucieczką od rzeczywistości, ponadczasowy ... Idealnie komponował się ze wszystkim, czym była i chciała być Kultura Zrzuty.
   "Tango" było pismem formatu A-4 , wydawanym w ilości 200 egzemplarzy, typowym hand- made artystów, będącym " zrzutą" myśli i rozmaitych " pracek" stanowiących jego strony. Wydawnictwo zawierało manifesty i programy artystyczne, teksty , rysunki, fotografie, collages, stylistycznie bazujące na ironii, kpinie, żarcie, skandalu , atakowaniu innych zjawisk artystycznych, polemice, niekiedy , choć sporadycznie odnosiło się do aktualnej sytuacji społeczno- politycznej w kraju.



(kliknij okładkę, by przejrzeć wybrane strony)


TANGO 1 TANGO 2 TANGO 3
TANGO 4 TANGO 5 TANGO 6
TANGO 7 TANGO 8 TANGO 9


   Powyżej znajdują się okładki wszystkich numerów "Tanga" wydawanych jako wspólne pismo w formie ręcznie robionej książki A-4. Było ich 9. Nie zgadza się to z numeracją podawaną na stronach otwierających wydawnictwo- stąd zapewne wziął się błędny przekaz o 12 numerach, a nawet 18. Niekiedy wliczano do kolekcji "Tang" także Wielkie Tango z Augustowa czy indywidualne , autorskie wydawnictwa Andrzeja Kwietniewskiego. Numer oznaczony powyżej jako 3 był numerem podwójnym. Po drodze licznik się "pogubił", zatem twórcy "Tanga" z właściwą sobie swadą sygnowali kolejne numery całkiem przypadkowo. Dlatego w dziewiątym "Tangu" mamy nr 25.



"Wielkie Tango" - Augustów 1983









Jacek Kryszkowski nad "Wielkim Tangiem", fot. A.Wielogórski





Cytat z artykułu Krzysztofa Jureckiego
"1982-1988 Kultura Zrzuty - ostatnia reduta awangardyzmu"
("Łodzi Kaliskiej twórczość opowiedziana przez fotografie" - cz. II)
Kwartalnik EXIT nr 4 1999








Jacek Kryszkowski - refleksje na temat "Tanga"





Protokół z zebrania organizacyjnego , na którym podjęto decyzję o wydawaniu wspólnego pisma. Jeszcze nie miało ono tytułu. Redaktor naczelny pierwszego numeru - Adam Rzepecki.





A.Rzepecki maluje wąsy. 1983.
Obok: jego dzieci, J.Kryszkowski, D.Skaryszewska
fot. M.Janiak