Zbigniew Libera
Pochodzący z Pabianic performer, rzeźbiarz, twórca video. Samouk, początki edukacji artystycznej- w pracowni Włodzimierza Adamiaka w Pabianicach. Stąd brzemienna w skutki znajomość z Włodkiem Adamiakiem i środowiskiem związanym ze Strychem. Pierwsza wystawa , jaka odbyła się na Strychu to właśnie wystawa Libery - wiosną 1982r. W sierpniu 1982 r. Libera został aresztowany i osadzony w więzieniu za redagowanie oraz rozpowszechnianie ulotek i gazetek opozycyjnych wbrew prawu trwającego stanu wojennego. Wyszedł na mocy amnestii 22 lipca 1983r. Aktywnie współpracuje z Kulturą Zrzuty i " Tangiem" . Od 1985 r tworzy z Jerzym Truszkowskim i Barbarą Konopką punkrockową grupę " Sternenhoch". Najważniejsze dokonania z tamtego okresu to przede wszystkim filmy video, często we współpracy z J. Truszkowskim :
- " Obrzędy intymne" 1984
-" Perseweracje mistyczne" 1984
-" Iskra" 1984
- " Niszczenie rysunków" 1984
- " O sztukę potrzebną" 1986
- "Syfilityczny dotyk suki" 1986
- " Bez tytułu/ samobój/" 1987
wszystkie w/w filmy do zobaczenia na stronie www.artmuseum.pl/filmoteka/
Zbyszek Libera, plener w Teofilowie 1987, fot. A. Świetlik
Z. Libera- Teofilów 90, fot. A. Świetlik
E.K. , J. Kryszkowski , Z. Libera. Teofilów 87, fot. Miken Malinowski
Wspólny koncert E.K. i Z. Libery , Teofilów 87. fot. M. Malinowski
Z. Libera i Paweł Kwiek, Teofilów 90. fot. Z.Rytka
Zbigniew Libera " Perseweracja mistyczna" Kadr z filmu oraz komentarz autorski
Praca - rozkładówka wykonana do "Tanga"
Praca dedykowana historii internowania Zbyszka Libery, przygotowana do Tanga.
Na sympozjum Kultury Zrzuty w kwietniu 2012r w ŁDK Włodzimierz Adamiak wspominał:
"Obaj ze Zbyszkiem wiemy, kto był sprawcą internowania. Wykonaliśmy wspólnie po powrocie
Zbyszka z interny prace na ten temat do "Tanga".
Przygotowaliśmy ze Zbyszkiem 200 odbitek portretowych aktywnego,
współdziałającego z nami wtedy artysty Kultury Zrzuty, ale nie wywołując zapakowaliśmy
je w czarne opakowanie nie przepuszczające światła(...) Gdyby ktoś chciał zdiagnozować tę
osobę, mógł wejść do ciemni, wywołać zdjęcie i ewentualnie rozpoznać , kto to jest."
Ostatecznie strona ta nie znalazła się w " Tangu"- podobno na skutek decyzji Marka Janiaka.
Wspólna strona Libery i Truszkowskiego z Tanga, zawierająca na taśmie nagranie ich
postindustrialnego koncertu wykonanego na plenerze w Teofilowie w 1985.
/ taśmę z nagraniem całego koncertu pocięto na 200 fragmentów i rozmieszczono w
kolejnych Tangach/
Afisz z debiutanckiej wystawy na Strychu- pokazu dziecinnych bazgrołów na
odwrocie starych, znalezionych przez Liberę fotografii przedstawiających gwiazdy kina niemieckiego.
Strony z katalogu imprezy "Złote Czółko" - pierwsza majówka artystyczna 1987.
Obawę przed publiczną prezentacją zapisu video rejestrującego akt intymnej opieki nad schorowaną , własną babcią usprawiedliwiał Libera ideą " Sztuki
Żenującej " M. Janiaka. Powtarzał za Janiakiem: "...Gdy czuję zażenowanie, myślę: uwaga , to może być sztuka. Bo jeżeli czujemy zażenowanie, to znaczy, że znajdujemy się na terenie objętym tabu. A dla sztuki nic nie jest intymne, wszystko jest do pokazania". / cytat z wywiadu D. Jareckiej i K. Bielas ze
Z. Liberą pt. " Przy artyście nikt nie jest bezpieczny" Duży Format nr6/2004/
Poniżej: kadr z filmu.
Tekst Libery z wydawnictwa "Bez Tytułu"
Z. Libera, M. Janiak. Impreza Kultury Zrzuty w Ośrodku Działań Twórczych w Łodzi na Łagiewnickiej . 1986r. fot. G. Zygier
B. Konopka, Z. Libera, A. Rzepecki. " Stypa w Mandali", Kraków 1986r fot.G. Zygier
Koncert Z. Libery i B. Konopki w ODT Łódź, Łagiewnicka. 1986, fot. G. Zygier
Z. Libera, A. Kwietniewski. Teofilów 1990r fot. Z. Łuczko
Poniżej fotografie pochodzące z albumu "Zbigniew Libera - fotografie", wydanego przez Raster, Warszawa 2012.:
/ za zgodą artysty/
Fotografie z cyklu " Domowy performance" 1981
Bez tytułu (babka) 1984
Hommage a Gawron 1985
Wariat. 1985
"Fotografie dokumentują obłąkańcze zapiski rozklejane przez nieznaną osobę na
przystankach i słupach w Pabianicach. Wszelkie inne ogłoszenia, plakaty czy napisy były
wówczas starannie usuwane przez milicję, te zaś nie wzbudzały zainteresowania jako
marginalne i niegroźne dla porządku publicznego."/ cytat z albumu " Libera - fotografie"/
|
|